Maximaliseer je saleskansen

Maximaliseer je saleskansen

December staat voor de deur. Traditioneel een tijd waarin retail haar hoogtijdagen van het jaar beleeft. Een tevreden klant én het bonbedrag verhoogd dankzij bijverkoop? Lees deze acht tips van onze Retail, High Performance en Sales Excellence specialist Tjeerd den Boer.

One size fits one ...

Tjeerd den Boer - specialist Retail, High Performance, Sales Excellence

8 tips

  1. Begin nu. Voorbereiding is 90% van het succes. Veel obstakels die er kunnen liggen, worden getackeld door een goed doordacht plan met oog voor de klant en zijn unieke pijn of droom.
  2. Wat stel je voor? Jij bent toch niet meer die vuilnisbakmanager? Verzamel je team, benoem het doel ‘een aanvalsplan om de sales tijdens de feestdagen te maximaliseren’ en vraag om input.
  3. Delegeer. Mooi, er zijn meerdere ideeën benoemd. Maak gebruik van de creativiteit van je team en creëer eigenaarschap. Zorg dat de suggesties worden uitgewerkt tot een plan.
  4. Rohda. Beslis welke uitgewerkte ideeën uitgevoerd gaan worden.
  5. Stel dagelijks doelen. Zorg dat voor iedereen helder is waar extra aandacht aan besteed wordt. Focus maakt scherp.
  6. Feedback. Monitor de voortgang. Gedurende de dag complimenteer je waar mogelijk, geef je verbeterpunten waar nodig.
  7. Customer Journey. Verdiep je oprecht in de klantreis. Iedere klant is uniek en heeft een eigen reis. Onderzoek die, bevraag die. Pas daar je aanbod op aan. One size fits one ... in plaats van One size fits all.
  8. Unieke beleving. Prijs doet er toe, maar emotie is voor feestinkopen ook erg belangrijk. Dus vergroot het winkelplezier. Denk aan gezellige decoratie, muziek en geur. Zorg dat winkelen een prettige ervaring wordt en de klant langer in je winkel blijft.

Creëer succesvol omzetstijging

Ook jij kan je als succesvolle winkel onderscheiden van de minder succesvolle. Volg de bovenstaande tips op en realiseer op basis daarvan meer bijverkoop en cross selling. Naast omzet verhoogt het ook je medewerkerstevredenheid. Want input is gewenst en noodzakelijk. Het creëert actief leren, gedrevenheid en betrokkenheid. Combineer dit met de unieke talenten van iedere medewerker en maak High Performance mogelijk. 

Training is een middel, geen doel op zich. Uiteindelijk gaat het om de Business Impact die ermee gerealiseerd wordt. Omdat we ook auditeren met eigen Mystery Shoppers om de effecten van training te meten kunnen we samen met onze klanten de Business Impact van medewerkers aantoonbaar verhogen. Wil je mensgericht aansturen op resultaat zonder soft te zijn? Dat kan…. Vraag maar aan onze referenties bij Akzo, Apple en ANWB Retail. Vooraan in het alfabet, vooraan in resultaat. 

Bij een van bovengenoemde klanten hebben we middels vier dagen training van Store- en Floor Managers, in combinatie met een verbeterd category plan, een omzetstijging van 30% kunnen realiseren. Welke omzetstijging staat op jouw verlanglijst?