Hoe kun je groei voortzetten? Een voorbeeld uit de praktijk.

Hoe kun je groei voortzetten? Een voorbeeld uit de praktijk.

In 2003 richtten twee enthousiaste en ambitieuze ‘vakidioten’ Eqib | The Human Factor op. Ellen en Marion bewijzen dat je met passie, discipline, werklust en de drive om elke dag jezelf en anderen om je heen te inspireren, je in no-time uitgroeit tot een professioneel stevig gevestigde organisatie.

Investeren in de ontwikkeling van het team

Snelle groei brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Wil je de groei voortzetten dan is het o.a. zaak dat je de juiste mensen om je heen verzamelt en investeert in de ontwikkeling van je team. Vanuit dat oogpunt kregen wij de vraag of wij voor iedereen binnen de organisatie die klantcontact heeft een ontwikkeltraining wilden verzorgen, met als doel het ontwikkelen van een gezamenlijke taal en om de klanten nog beter als fullservice HR Business Partner te kunnen bedienen. Een vraag die ons gedragstrainershart sneller laat kloppen, want door iedereen (meerdere lagen) te trainen in je organisatie ontwikkel je een open leercultuur. Een van de criteria om een ‘high performance organisatie’ neer te zetten.


Door iedereen (meerdere lagen) te trainen in je organisatie ontwikkel je een open leercultuur. Een van de criteria om een ‘high performance organisatie’ neer te zetten.

Ilse Niesink  Trainer & Consultant Business Impact Training


Bewust van gedrag en mindset

Na een gedegen voorbereiding begin dit jaar zijn we van start gegaan en levert het programma al mooie resultaten op. Door een splitsing te maken in de groepen van Directie, Management, Senioren en Junioren trainen wij ieder op zijn eigen niveau terwijl we dezelfde thema’s raken. Een belangrijk effect hiervan is dat de leidinggevenden hun team goed kunnen coachen op de individuele leerdoelen die uit de training ontstaan en het leukste is dat ook de junioren de anderen op scherp weten te zetten doordat iedereen heel bewust bezig is met het gedrag en mindset.


Resultaten

In het programma werken we met vele praktijksituaties die herkenbaar zijn voor de deelnemers en op die manier kan het geleerde de volgende dag direct in de praktijk worden gebracht. Op het moment van schrijven zijn we halverwege het traject en na iedere training halen we de resultaten bij de deelnemers op. Een aantal punten die worden bestempeld als zeer waardevol zijn:

  • Er wordt meer en slimmer doorgevraagd; dit maakt dat ze ook de vraag achter de vraag ontdekken, bredere informatie terugkrijgen en zo meer kansen kunnen signaleren;
  • Ze zijn zich steeds beter bewust van de ‘kracht van de stilte’. Ondanks het enthousiasme is het soms goed om even stil te blijven, de ander de ruimte te geven en ze nog eens te laten nadenken over zijn/haar antwoord. Dit komt de kwaliteit van het antwoord zeker ten goede;
  • Een brede dienstverlening heeft vele voordelen echter moet je dan wel alles goed in de ‘etalage’ zetten. Door samen te werken aan een scherpe pitch weten de deelnemers vanuit meerwaarde alle diensten te etaleren en zijn ze zelfverzekerder geworden in het gesprek aangaan ook op dat vlak waar je niet zelf de expertise hebt. De kans signaleren en de expert laten aansluiten toont je echte partnership naar de klant.

Verdieping

Dit is maar een klein deel van waar we mee aan de slag zijn geweest en de komende maanden gaan we nog veel verdieping vinden en leermomenten creëren. Eqib is een heerlijk enthousiaste en leergierige groep. Als iedereen zich zo bewust blijft inzetten voor zijn/haar leerdoelen dan gaan we nog hele mooie successen met elkaar boeken. Tenslotte helpen wij onze deelnemers op weg, maar moeten ze er echt zelf mee aan de slag willen ze ook het optimale effect ervan ervaren.

Wil je ook investering in groei en ontwikkeling?

Ben je enthousiast geworden na het lezen van deze case? Wil je meer weten over deze case of onze aanpak? Neem gerust contact op met de trainer: Ilse Niesink 0646353420 – in@bitraining.nl