Hoe goed ben jij als manager? 13 vragen die daar antwoord op geven

Hoe goed ben jij als manager? 13 vragen die daar antwoord op geven

Wij mogen veel managers trainen op leiderschap. Daarin zijn we vooral bezig met communicatie en (voorbeeld)gedrag. Hoe communiceer je je boodschap, hoe coach je, hoe kom je over en wat doe je het zelf. Gedurende de training horen we vaak successen en impact die bereikt wordt met aanpassingen in gedrag en aanpak. Uiteindelijk wordt jouw succes als manager echter bepaald door je medewerkers. Zij werken dagelijks met je en zijn de beste mensen om jou te kunnen beoordelen.

13 vragen voor evaluatie

In het artikel Here's How Google Knows in Less Than 5 Minutes if Someone Is a Great Leader” worden de 13 vragen beschreven die Google stelt aan haar medewerkers om haar managers te evalueren. Van de 13 vragen gaat slechts 1 vraag gaat over vakinhoudelijke kennis. De laatste 4 vragen zijn de “bekende” standaard beoordelingsvragen. De 8 vragen die overblijven gaan over gedrag en communicatie van de manager. Hoe gaat de manager om met de medewerker? En hoe zorgt de manager dat doelen behaalt worden. Het zijn heldere vragen waarop de medewerker een score tussen 1 (sterk mee eens) en 5 (sterk mee oneens) kan geven.

Vertaald naar het Nederlands zijn de vragen:

  1. Mijn manager geeft me toepasbare feedback waardoor ik beter word
  2. Mijn manager is geen “micromanager” (bemoeit zich met details die op andere niveaus zouden moeten worden opgepakt)
  3. Mijn manager toont respect voor mij als persoon
  4. Het gedrag van mijn manager toont dat hij/zij mijn inbreng in het team waardeert. Zelfs als dit afwijkt van zijn/haar ideeën
  5. Mijn manager houdt het team gefocust op onze belangrijkste resultaten/output
  6. Mijn manager deelt regelmatig relevante informatie van zijn/haar manager en hoger management 
  7. Mijn manager heeft een zinvol gesprek met me over mijn carrière ontwikkeling gehad in de afgelopen 6 maanden.
  8. Mijn manager communiceert duidelijke doelen voor ons team
  9. Mijn manager heeft de technische expertise (bv programmeren in software, verkoop in sales, financieel in Finance)
  10. Ik zou mijn manager aanraden aan andere collega’s
  11. Ik ben tevreden met mijn managers prestatie als manager
  12. Wat moet je manager vooral blijven doen?
  13. Wat zou je manager moeten veranderen?

Het is een mooie  set vragen die je binnen een paar minuten inzicht geeft hoe je het als manager doet vanuit de ogen van je medewerkers. Stel jezelf deze vragen eens. Hoe doe jij dit binnen je team. Dat gaat je al mooie inzichten en groeipunten opleveren.

Mocht je het aandurven zet deze vragen dan ook uit bij je medewerkers. Om oprechte feedback te krijgen zou je dit idealiter anoniem doen. Op die manier zullen de mensen die je hierop lager zouden scoren dit ook echt doen. Je kan dit bijvoorbeeld doen via https://nl.surveymonkey.com of via een ander platform. Wat je score en feedback ook is. Je zal er altijd beter van worden als manager. Ook kan je dan je eigen score naast de groepsscore leggen om te bepalen hoe goed je eigen beeld over jezelf is.


Groeipunten definiëren

Als je dan daarna voor jezelf je groeipunten definieert en daar concrete acties voor bepaalt zul je nog verder gaan groeien als manager. Ook zullen je medewerkers tevredener en blijer worden. Daardoor zullen ze nog beter gaan functioneren en succesvoller worden. Er is dus op veel vlakken winst te behalen.


Voor oud-deelnemers aan onze trainingen hebben we per vraag een overzicht van de modules die bij elke vraag toepasbaar zijn om je nog verder op weg te helpen met je actiepunten. Mocht je daar interesse in hebben stuur dan een mailtje aan je BIT contactpersoon of aan adk@bitraining.nl o.v.v. “13 vragen Google”. Dan sturen we je dat overzicht toe.